Hei,
I år endrer landsforeningen hvordan vi gjennomfører excel-kurset. Endringene går ut på følgende: Vi holder 3 kurs, istedenfor 1. Vi holder dem på teams. Og vi kaller inn både forhandlingsleder og excel-ansvarlig.
Alle tre kursene vil ha fokus på hvert sitt steg i lønnsforhandlingene, og det forventes av både forhandlingsleder og excel-ansvarlig deltar på alle kursene.
Årsaken til endringene knytter seg til at excel er kraftig verktøy, men det kan være noe vanskelig å få god nok opplæring på et kurs. Det kan være nyttig med oppfriskninger. I tillegg er det vår oppfatning at det viktig for forhandlingsleder å delta, slik at forhandlingsleder vet hva man kan spørre etter når man gjennomføre forhandlingene.
I det første kurset snakket vi generelt om statistikk og excel, samt øvet litt på excel i forkant av forberedende møte.
Dette kurset vil vi snakke om og øve på å lage statistikk i excel, som kan være nyttig for dem når de skal skrive lønnskrav. Vi vil også se på hvordan Lønnssimulatoren (excel-arket dere skal benytte for å fremme lønnskrav) fungerer, samt at vi deler erfaringer med prioriteringsarbeidet.
Det siste kurset vil ta for seg bruk av excel, samt statistikk ved selve lønnsforhandlingene.